Hondas största MC-handlare kortar ledtiderna
Ahlqvist Motorcyklar i Västra Frölunda är Sveriges största Honda Center. Här finns allt vad gäller Honda motorcyklar, originaltillbehör, fyrhjulingar och mopeder. Under samma tak ligger även en auktoriserad verkstad och butik.
Använder affärsstödet INFOFLEX FORDON
Företaget började sälja motorcyklar så tidigt som 1945, men var redan verksamt som MC-verkstad. Idag är anläggningen ett komplett Honda Center där MC-intresserade kan köpa såväl nya som begagnade ”hojar” och all service kring dem. I butiken finns även ett brett utbud av kläder till både custom, offroad och sport.
Ahlqvist MC använder affärsstödet INFOFLEX FORDON sedan i december 2012. Innan dess hade man ett annat – betydligt krångligare – system, berättar Joseph Larsson, delägare och säljare:
– Till exempel kunde vi inte lägga beställningarna till våra leverantörer direkt i det verktyget, utan det fick göras separat. Nu har vi istället allt i ett och samma program, där de olika modulerna ”pratar” med varandra och underlättar hela vår verksamhet.
Speciellt stöd för säljarna
I sitt dagliga arbete använder Joseph och en säljare till framför allt INFOFLEX FORDONSFÖRSÄLJNING, som är särskilt utvecklat för att underlätta just säljprocessen. Joseph är mycket nöjd med det extra stödet för säljarnas dagliga arbete.
– Vi får kontroll över både lagret, fordonen och marginalerna. Eftersom man inte behöver hoppa mellan olika system är det enkelt att göra offerter, köpeavtal och slutföra affären så att det ser proffsigt ut för slutkunden.
– Jag kan samtidigt enkelt lägga till tillbehör och reservdelar. Ofta köper en kund ju inte bara en MC, utan även kläder och annat som hör till. Här ser jag snabbt hela lagersituationen, och behöver jag lägga en order så kan jag göra det.
I det tidigare systemet fanns heller inget som motsvarade INFOFLEX TIDPLAN, som idag är ett stort stöd för verkstadens planering och logistik. Mekanikerna har många ordrar per dag att jobba med och det gäller att allt fungerar smidigt med till exempel försäkringsbolag och CABAS.
Färdiga servicepaket sparar tid
Hela INFOFLEX FORDON är för övrigt en stor hjälp för verkstaden, förklarar Joseph Larsson.
– I det nya fordonsprogrammet kan man till exempel lägga in färdiga servicepaket, vilket är en jättestor fördel. Förr tog det tio minuter varje gång att lägga in en service. Nu räcker det att ha lagt in värdena EN gång för aktuell MC-modell. Verkstaden sparar säkert en timmes arbete per dag enbart på det här.
För Ahlqvist MC innebär användandet av INFOFLEX FORDON att hela verksamheten blivit mer överskådlig och att effektiviteten ökat. Det är enkelt att gå in och se fordonen och vilka påkostnader verkstaden har lagt på – och att snabbt lägga en order. Företaget har inte gjort någon exakt mätning, men särskilt verkstaden samt tillbehör och reservdelar ”har vi effektiviserat ganska bra”, konstaterar Joseph.
Snabb och smidig support
Joseph är dessutom mycket nöjd med hur Infoflex Data tar hand om sina kunder när det gäller teknisk support och utveckling.
– En av de största fördelarna med programmet är att det är så enkelt. Självklart kan det vara klurigt i början, men man lär sig genom att använda det och Infoflex Data är bra på att förklara. Supporten har alltid funkat jättebra när det varit någonting. Vi får gehör för våra synpunkter och problemen blir snabbt lösta.
Ahlqvist MC var en av de första kunderna i landet när det gäller modulen INFOFLEX FORDONSFÖRSÄLJNING. Ett tätt och smidigt samarbete kring fuktionaliteten har varit nödvändigt för att kunna erbjuda bästa möjliga tjänst – skräddarsydd för Ahlqvists behov.
– Det har funkat jättebra, de har löpande rättat till sådant som behövde rättas till. Samtidigt kunde vi bidra med värdefull input, inte minst tack vare den nära kontakten med de som fixade det. När man ringer och har problem kan de fjärrstyra och se precis vad jag håller på med, vilket ger en helt annan förståelse.
Skillnaden är milsvid mot för några år sedan, konstaterar Joseph Larsson.
– I vårt tidigare system låg det alltid ett halvår – år bort att något skulle fixas… Dessutom gick det via en mellanhand, och det blev dyrt. Så Infoflex Datas lösningar ligger bra till även prismässigt. Jag kan definitivt rekommendera dem till andra MC-handlare!
Vi använder
Om företaget
Ahlqvist Motorcyklar i Västra Frölunda är Sveriges största Honda Center.
Hemsida
Vill du bli kund?
Ring 08-792 64 60 så berättar jag mer om våra produkter.