Affärssystemet skapar effektivitet i verkstaden
Artikel i Motor-Magasinet 15 februari, 2017
Med BDS-butik, två fordonsverkstäder och en marinverkstad är det full gas som gäller för Ronny Palm i Västerås. Att arbeta med ett affärssystem som effektiviserar flödet är en självklarhet i dag men för tio år sedan var det papper och penna som gällde i kundmottagningen.
I programmet Infoflex Fordon sköter verkstaden arbetsmomenten kring orderhantering, lager, kunder, fordon och betalning. Fordon läggs upp med ägare från Transportstyrelsen och mekanikerhanteringen ger stöd för planering och uppföljning. Kundens information skrivs även in direkt i programmet för att underlätta felsökning.
Kunderna har ofta tillgång till sms eller mejl vilket gör att de kan skicka meddelande eller e-post direkt från programmet. Kostnadsförslag skickas ofta som PDF-dokument till kunden.
MED EN BDS-BUTIK UNDER samma tak använder Ronny Palm även Infoflex Fordon för sin butiksverksamhet. Här uppskattas funktioner som exempelvis; analys av data, mobil orderläggning, kortbetalning, Svefaktura och handdatorinventering.
Infoflex Fordon är ett affärsstöd för verkstäder, återförsäljare och butiker i fordonsbranschen. Via systemet läggs beställningar till leverantörer samt arbetsordrar till verkstaden.