Lastvagnsverkstan med fullt fokus på tunga fordon – Rosenlunds Verkstads AB
Rosenlunds Verkstads AB är en nystartad lastvagnsverkstad där det jobbar 16 dedikerade medarbetare med lång erfarenhet från branschen. Verkstaden ägs av huvudbolaget Rosenlunds Åkeri med närmare 200 anställda. På verkstaden är jobben allt ifrån 1 timme till tre veckor långa.
Vi träffade Simon Fjell som är systemansvarig för verkstaden för att ställa lite frågor om hur det är att driva en verkstad på tunga sidan och arbeta med INFOFLEX FORDON. När vi träffar Simon så har Rosenlunds Verkstads AB använt INFOFLEX FORDON i ca två månader och de är fortfarande nya användare av programmet.
Varför valde ni just Infoflex som leverantör av ert affärssystem?
– Vi letade efter ett komplett system som var anpassat för branschen. Vi var inne och läste om referenserna som fanns på Infoflex hemsida, vi tog även i ett första skede kontakt med en befintlig kund till Infoflex som välkomnade oss till hans verkstad för att se programmet live och få höra hans synpunkter. Vi tyckte programmet verkade intressant och beslöt oss för att kontakta Infoflex för en demo och djupare frågeställningar. Infoflex kom och besökte oss och då fick vi verkligen chansen att “känna och klämma” på produkten, efter mötet kändes det ganska självklart att vi skulle gå vidare. Programmet och Infoflex mappade bra in på våra krav och önskemål som vi har på ett system för tunga fordon.
Hur upplevde ni startprocessen av INFOFLEX FORDON?
– I en process att byta eller skaffa nytt affärssystem finns det alltid en oro att något ska gå snett eller att man gjort fel val. I vårat fall hade vi även en deadline då vi vara tvungna att byta system. Dagen före deadline hade vi en heldagsutbildning i programmet på plats i vår verkstad, där lärde vi oss grunderna för att kunna jobba i INFOFLEX FORDON. Efter denna utbildningsdag kände vi oss redo att sköta de dagliga rutinerna och vi var beredda att börja arbeta i INFOFLEX FORDON.
Nu jobbar ni i INFOFLEX FORDON, vad är skillnaden mot tidigare?
– Den största skillnaden för oss är att vi gick från ett system som inte var anpassat för branschen, nu jobbar vi effektivare och snabbare på kontoret. Vi är idag tre personer som arbetar på kontoret, som jag ser det kostar administration enbart pengar och ju mer tid vi kan kapa desto större blir vinsten.
Vad ser ni som den största nyttan med INFOFLEX FORDON?
– En fördel är att vi beställde programmet i kombination med INFOFLEX MOLNTJÄNST, den här kombinationen möjliggör att vi kan jobba säkert då det sker automatiska backuper på vår databas. Sedan är det tillgängligheten, använder du en molntjänst i vilken form som helst så är du inte längre beroende till en plats. Skulle min kollega vara hemma en dag i veckan kan jag ändå ringa honom och be att han går in i INFOFLEX FORDON och gör en justering på exempelvis en arbetsorder.
Programmet är också “förlåtande”, skulle du göra något fel går det i regel alltid att backa och göra om, utan att det blir någon katastrof.
Vi valde att köpa till en programkoppling mot Infotorg, det går då i mina ögon extremt snabbt att skapa en ny kund. Vi slår in ett registreringsnummer sedan är kunden upplagd på ett par klick.
Jobbar man mot tunga sidan så är det relativt vanligt att man behöver skicka fakturorna utomlands, vilket ställer andra krav på vad som ska finnas dokumenterat på fakturan. På kundnivå väljer jag att använda en fakturamall för utlandet, en enkel funktion men väldigt viktig för oss.
Vi träffar Anders som är lageransvarig för att höra hans syn på den första perioden med INFOFLEX FORDON
– Till skillnad mot tidigare är programmet nu helt på svenska, vilket är en fördel då det blir lättare att navigera på svenska. Jag som jobbar med lager uppskattar när ett program är logiskt uppbyggt, i INFOFLEX FORDON finns de knappar som behövs men inte de som inte behövs. Då jag ofta söker efter delar som finns i vårt lagerregister så uppskattar jag sökfunktionaliteten, du söker enkelt fram delen du letar efter och jag använder oftast sökning på artikelnummer, benämning eller ett eget sökord.
Sedan är det två saker till som jag vill lyfta. Det ena är skapandet av en ny artikel och i INFOFLEX FORDON gör jag det på tre klick, tidigare har jag behövt 6 klick och det är ju faktiskt en halvering av tiden. Det andra är att det är lätt att beställa delar via programmet, jag jobbar med beställningspunkter och maxlager, hanteringen är enkel då jag rullar en veckoorder för att beställa hem de delar som har sålts under veckan.
Vi använder
Om företaget
Rosenlunds Verkstads AB är en lastvagnsverkstad med lång branscherfarenhet med inriktning på trailer och släp.
Hemsida
Vill du också bli kund?
Ring 08-792 64 60 så berättar jag mer om våra produkter.